גזירת ציפורניים לחתול

קיצוץ ציפורניים לחתול: כל המידע על גזירת ציפורניים לחתול

טיפול בציפורניים של חתול, ובפרט באלה של חתול בית שלא חי בחוץ ואשר ציפורניו נשחקות פחות באופן טבעי, הוא חלק משגרת טיפוח שנועדה לשמור על רווחתו ובריאותו הפיסית והנפשית.

אצל חתול, הציפורניים הן כלי חשוב ובעזרתן הוא מטפס, נאחז, מאזן את עצמו ומגונן על עצמו בפני תוקפים.

ציפורניים ארוכות מדי עלולות להסב לו אי נוחות במקרה הקל ואף לגרום לו לפציעות במקרים חמורים יותר.

ככל שהציפורן ארוכה, כך היא נוטה להתעקל יותר ולהקשות על החתול לשחרר מאחיזתו, בעיקר כשהוא מתהלך על גבי שטיח, ריפוד, או משטח רך. מעבר לכך, כשמשאירים את הדאגה לטיפול בציפורניו לשיקולו של החתול, הוא יעשה זאת על ידי גירוד והשחזה שלהן על גבי רהיטים וריפודים – תופעה מוכרת, שמתסכלת הרבה מגדלי חתולים.

גזירת ציפורניים קבועה עוזרת במניעת ציפורניים חודרניות, מצמצמת את הסיכון לשבירה או קריעה שלהן ומסייעת לתהליך הטבעי של השלת שכבת הציפורן הישנה לטובת צמיחת שכבה חדשה ובריאה.

המאמר הבא עונה על כל השאלות החשובות בנושא: מאיזה גיל אפשר לגזור ציפורניים לחתול, איך גוזרים ציפורניים לחתול בצורה בטוחה, ומה לעשות כדי להתמודד עם התנגדות לטיפול מצד חברנו המשופם.

באיזה גיל אפשר להתחיל?

מומלץ להתחיל לגזור ציפורניים לחתול מגיל צעיר, כאשר הוא עדיין קטן ועדין. חתולים צעירים נוטים להיות יותר סבלניים לגזירת ציפורניים, וקל יותר להרגיל אותם להליך זה.

ניתן להתחיל בגזירת הציפורניים כבר מגיל 8 שבועות. עם זאת, חשוב לעשות זאת בעדינות וברגישות, כדי לא להפחיד את החתול. אם החתול מראה התנגדות ונאבק, מומלץ להפסיק ולהתקדם לאט ובהדרגה, תוך כדי ליטוף, הרגעה ומשחק, כדי לא לגרום לו לחוויה שלילית, שתטמיע בו רתיעה תמידית מהטיפול.

איך לגזור ציפורניים לחתול שלב אחר שלב

  • מארגנים סביבה נעימה –
    בוחרים אזור שקט ונוח בו ניתן לגזוז את ציפורני החתול ללא הסחות דעת. מומלץ להיעזר בפינוקים וצעצועים, כדי שהחתול ילמד להתייחס לטיפול כאל דבר חיובי.
  • מרסנים את החתול בבטחה –
    ניתן לעטוף את החתול בשמיכה רכה ולהותיר בחוץ רק את הרגל שבה מטפלים.
    ביד אחת, מחזיקים בעדינות את כפת החתול ומפעילים לחץ קל על כרית כל אצבע, כדי לשלוף את הציפורן החוצה.
    חשוב ללחוץ בעדינות. אם החתול מראה סימני חרדה או תוקפנות, מפסיקים ומנסים שוב מאוחר יותר.
  • קוצצים את הציפורניים –
    באמצעות גוזז ציפורניים לחתולים, קוצצים אך ורק את החלק המת של כל ציפורן. ניתן לזהות את הקו המפריד בינו לבין החלק החי באמצעות הצבע:
    האזור החי הוא בצבע ורוד-אדמדם בזכות כלי הדם המרשתים אותו. חיתוך שלו יסב לחתול כאב רב ויפצע אותו. אם לא בטוחים, עדיף לחתוך פחות מדי מאשר יותר מדי.
    החיתוך מתבצע בתנועה אחת חדה ומדויקת, בזווית של 45 מעלות.

טיפים לריכוך התנגדות מצד החתול

  • הסתגלות הדרגתית –
    כשהדבר ניתן, מרגילים את החתול בהדרגה לתהליך גזירת הציפורניים כבר מגיל צעיר. אם רוצים להרגיל לכך חתול בוגר שמעולם לא התנסה בחוויה, ההדרגתיות חשובה אף יותר.
    לפני שמתחילים בקיצוץ עצמו, מומלץ לגעת וללטף את כפות החתול, כל פעם מעט, ולעולם לא בכפיה או בכוח, כדי שיתרגל למגע.
    מומלץ גם לאפשר לחתול לערוך היכרות עם הקוצץ, לרחרח אותו ולהסתגל לצליל שהוא משמיע.
  • פינוקים וחיזוק חיובי –
    לאורך כל התהליך, חשוב לתגמל את החתול על שיתוף הפעולה שלו בשבחים, ליטופים וחטיפים קטנים שהוא אוהב, במהלך ואחרי כל טיפול. זה יעזור לו ללמוד להתייחס אל הטיפול כאל דבר חיובי.
  • התייחסות לסימני מתח או אי נוחות –
    חשוב לשים לב לשפת הגוף של החתול במהלך הטיפול. אם הוא מתחיל להראות סימני מצוקה, כמו נהמות ונשיפות, או מנסה לברוח, מאפשרים לו הפוגה, מפסיקים ומנסים שוב מאוחר יותר.

 

חתול שמתנגד נחרצות לטיפול ואינו נעתר לו, עדיף לקחת לווטרינר שיבצע את הקיצוץ בצורה מקצועית ולא להסתכן בפציעה שלו ובגרימת חרדה ומצוקה נפשית, שתשניא עליו את התהליך שבעתיים.

החלטתם להתנסות בקיצוץ ציפורניו של החתול שלכם בפעם הראשונה?

ניסיתם ואינכם מצליחים?

קראתם הכל עד כאן ועדיין אינכם מרגישים מספיק בטוחים לעשות זאת לבד?

אנו, הצוות המקצועי של המרכז הווטרינרי Vet4Pet מציעים הדרכה מלאה בנושא כחלק מסל שירותים וטיפולים רחב ועשיר שמרפאתנו מספקת.

נשמח להדריך וללוות אתכם שלב אחר שלב וגם לבצע את הטיפול בעצמנו.

אנו מזמינים אתכם לתאם תור ולהגיע אלינו יחד עם חברכם הפרוותי. תמצאו אותנו:

בטלפון: 03-966-5615  |  באימייל: wagshal@gmail.com 

צרו עמנו קשר או מלאו פרטיכם: