עקרונות השימוש באנטיביוטיקה

תרופות אנטיביוטיות משמשות לטיפול במגוון רחב של מחלות הנגרמות על ידי חיידקים וטפילים שונים. מאז התגלתה האנטיביוטיקה הראשונה, הפניצילין, הלך וגדל השימוש בתרופות אלו ברפואה הכללית וגם ברפואה הוטרינרית. 

כתוצאה מהשימוש הנרחב, התגלו בעשורים האחרונים סוגים רבים של חיידקים שפיתחו עמידות לאחת או יותר מהאנטיביוטיקות הנפוצות. חיידקים עמידים מהווים בעיה קשה לרפואה, הומאנית ווטרינרית כאחד, משום שהם אינם מגיבים לטיפולים הקיימים, ומנגד מגוון התרופות החדשות המיוצרות מצומצם. 

משום כך, החליט ארגון הבריאות העולמי הווטרינרי לפרסם קריטריונים לשימוש נכון ובטוח באנטיביוטיקה לטיפול בבעלי חיים:

רפואה ווטרינרית שמה דגש על טיפולים מונעים כדרך יעילה למניעת מחלות. הקפדה על חיסונים, טיפולים מונעים נגד תולעים ושימוש בתכשירים נגד פרעושים וקרציות תורמת לשמירה על בריאות בעלי החיים ומפחיתה את הסיכון לפתח מחלות הדורשות טיפול אנטיביוטי. 

השימוש באנטיביוטיקה על ידי אנשים פרטיים, בעלים של חיות מחמד וחיות משק, צריך להיות באישור וטרינר בלבד. אין לרכוש תרופות אנטיביוטיות ממקור שאינו מורשה, או לקבל המלצות לטיפול מכל מי שאינו ווטרינר ומוסמך לכך.

יש להקפיד על מתן האנטיביוטיקה במינון, בתדירות ולפרק הזמן שהנחה הווטרינר. שימוש באנטיביוטיקה שלא לצורך, מתן מינון נמוך או הפסקת המתן לפני פרק הזמן המומלץ הן הסיבות הנפוצות להתפתחות של חיידקים עמידים.  

מגדלים של חיות משק ואחראים על פינות חי מתבקשים לשמור תיעוד של זמני השימוש באנטיביוטיקה ולהימנע משימוש בתרופות אנטיביוטיות שלא למטרות ריפוי (למשל, כזרזי גדילה). הדבר חשוב לשמירה על בריאות הבשר והמוצרים מן החי המגיעים לצלחתנו, ועל בריאות העובדים והמבקרים באתר. 

בעלי חיות מחמד וחיות משק, ווטרינרים ומפקחים חייבים לעבוד בשיתוף פעולה על מנת להבטיח שימוש יעיל ובטוח בתרופות אנטיביוטיות, במטרה להאט את קצב התפתחות החיידקים העמידים, לפני שיהיה מאוחר.

צרו עמנו קשר או מלאו פרטיכם: