טיפול בגור חתולים יונק

איך לטפל בגור חתולים יונק – האכלת גורים יונקים

טיפול בגור חתולים יונק הוא מאתגר יותר מאשר טיפול בחתלתול שכבר אוכל מזון מוצק, אך זו בהחלט משימה שאפשר להצליח בה ולגדל חתול חזק ובריא, אם עושים אותה נכון.

גורי חתולים יונקים חלב אם במשך 4-5 השבועות הראשונים לחייהם. בגיל 5-6 שבועות הם נכנסים לתהליך הגמילה ומתחילים לטעום מזון מוצק. בתחילה הם אוכלים מעט מאד וממשיכים בעיקר לינוק, אך עם הזמן הם עוברים לאכול יותר ויותר מזון מוצק. 

גור חתולים בן 8 שבועות יכול כבר להסתדר ללא חלב אם ובדרך כלל, כאשר מאמצים חתלתול מתוך שגר שגדל עם אמו, זה הגיל שבו ניתן להביא אותו הביתה.

ישנם מקרים, בהם אנשים מוצאים את עצמם מטופלים בגור צעיר מאד, שעדיין יונק. למשל, כשמאמצים גור חתולים נטוש, או כאשר אמו של הגור אינה מסוגלת להניק אותו, או מתה חלילה.

מאמר זה מרחיב בנושא טיפול בגורי חתולים יונקים, בדגש על נושא ההאכלה.

 

חשיבות חלב האם בראשית חייו של החתלתול

הנקה היא חיונית לצמיחה והתפתחות תקינות של חתלתול. בדיוק כמו תינוקות אנושיים, גורי חתולים שזה עתה נולדו, מסתמכים על חלב אמם כמקור לחומרים מזינים ולנוגדנים חיוניים, מאחר שמערכת החיסון שלהם עדיין אינה מפותחת דיה.

הרכבו של חלב האם עונה על הצרכים הגופניים של החתלתולים הגדלים בקצב מהיר והוא שונה מאד מהמזון הדרוש לחתול בוגר, מבחינת הערך הקלורי שלו ומבחינת תמהיל הרכיבים התזונתיים ואבות המזון שהוא מכיל.

 

במה מאכילים את הגור ובאיזו תדירות?

הגור זקוק לתחליף חלב אם ייעודי לגורי חתולים ואין לתת לו חלב פרה או חלב ממקור אחר. ניתן לרכוש תחליף חלב אם בחנויות לחיות מחמד או אצל הווטרינר, תוך הקפדה על רכישת פורמולה שמתאימה לגילו של הגור.

במצב טבעי, כאשר הגור צמוד לאמו, בשלושת השבועות הראשונים לחייו הוא יונק כל 1-3 שעות.

כאשר מאכילים חתלתול בגיל כזה, יש להקפיד על תדירות האכלה לפי לוח הזמנים הבא:

  • עד גיל שבוע – כל 2-3 שעות.
  • בין גיל שבוע לשבועיים – כל 3-4 שעות.
  • בין גיל שבועיים ל- 3 שבועות – כל 4-6 שעות.

את הגמילה מהחלב ניתן להתחיל בגיל 4 שבועות ולעשות זאת בהדרגה, עד סביבות גיל 7-8 שבועות.

 

איזו כמות נותנים בכל ארוחה?

האכלה בכמות קטנה מדי, לא תענה על צרכיו התזונתיים של הגור ותפגע בהתפתחותו התקינה ובגדילתו.

מצד שני, האכלת יתר של חתלתול שזה עתה נולד עלולה לגרום לו לסיבוכים בריאותיים חמורים.

כליותיו הצעירות עדיין אינן מסוגלות להתמודד עם כמויות יתר של נוזלים ובנוסף לכך, עומס יתר על מערכת העיכול שלו גורם לו לשלשולים. שלשול מביא מהר מאד להתייבשות אצל גור חתולים רך, ועלול לגרום למותו.

המדד לכמות המזון המתאימה הוא משקלו של הגור. ההמלצה הבאה מתייחסת לממוצע והיא בגדר המלצה כללית בלבד. בכל מקרה, יש להיוועץ בווטרינר לגבי הכמויות המתאימות לגור ספציפי.

בשבועות הראשונים לחייהם, חתלתולים צריכים להוסיף למשקלם בערך 14 גרם ביום או 100 גרם בשבוע בממוצע. ניתן למדוד את משקלם באמצעות משקל מטבח פשוט.

במהלך 24 שעות עליהם לאכול בממוצע 30 סמ”ק (תכולה של 2 כפות) של פורמולה, עבור כל 120 גרם של משקל גוף. כאמור, ככל שהם גדלים, ניתן להגדיל את המרווחים בין הארוחות ולתת כמות גדולה יותר בכל ארוחה.

 

על מה חשוב להקפיד בזמן ההאכלה?

כמה דגשים חשובים:

  • חשוב ביותר לשמור על חום גופו של הגור הרך, לפחות עד גיל 4-6 שבועות (וגם לאחר מכן, אין לשכן אותו בחדר קריר ללא מקום ריפוד רך וחימום). גורים הצמודים לאמם נהנים מטמפרטורת גוף של 38-39 מעלות צלזיוס.
    מומלץ להחזיק את הגור בידיים בזמן ההאכלה, כך שירגיש ויספוג את חום הגוף.
  • יש להשתמש בבקבוק האכלה עם פיטמה קטנה, כדי להקל על הגור לינוק. אם הגור מסרב לינוק, ניתן להאכיל אותו באמצעות מזרק ללא מחט.
  • לעולם אין להשכיב או לערסל את הגור על גבו בזמן ההאכלה, למרות שהאינסטינקט האנושי מפתה לעשות כך.
  • בשבועות הראשונים לחייו, הגור זקוק לעיסויי בטן על מנת לעשות את צרכיו.
    לפני ו/או אחרי כל האכלה, יש לשפשף ולעסות בעדינות את בטנו התחתונה וכן, את אזור איברי המין ופי הטבעת שלו, באמצעות מטלית רכה ולחה. החתלתול אמור להתחיל להפריש תוך כדקה.
    חתלתולים צריכים להטיל שתן לאחר כל האכלה ולתת צואה פעם עד ארבע פעמים ביום.

 

מעבר לנושאים שהוזכרו עד כה, יש חשיבות רבה גם לאספקת גירויים לחתלתול. ככל שהוא גדל, כך עליו לפתח כישורים מורכבים יותר וניתן לסייע להתפתחותו באמצעות צעצועים ומשחקים, ליטופים ויצירת אינטראקציה.

כאשר מגדלים חתול כה צעיר, ובעיקר כשעושים זאת בפעם הראשונה, חשוב מאד להגיע יחד עם הגור לווטרינר לבדיקה רפואית ולקבלת הדרכה מקיפה.

 

זקוקים למידע נוסף? מעוניינים בהדרכה אישית?

פנו אלינו, צוות מומחי המרכז הווטרינרי Vet4Pet ונשמח ללוות אתכם ואת החתלתול החדש שלכם כל הדרך עד שיגדל להיות חתול בריא, חזק ומאושר.

כאן תוכלו ללמוד על המגוון הרחב של טיפולים ושירותים שאנו מספקים.

באפשרותכם ליצור עמנו קשר:

בטלפון: 03-966-5615

בטלפון לשעת חירום:  052-344-0791

באימייל: wagshal@gmail.com 

צרו עמנו קשר או מלאו פרטיכם: