האם כדאי לסרס חתול

האם לסרס חתול – ההסבר המלא מידי מומחים וטרינריים

אחת השאלות שמתעוררות בשלב כזה או אחר אצל מרבית מגדלי החתולים היא, האם כדאי לסרס חתול.

סירוס חתולים הוא הליך כירורגי פשוט, בו מסירים את האשכים של חתולים ממין זכר. הליך זה נפוץ מאוד בעולם הווטרינריה, והוא מומלץ על ידי מרבית הווטרינרים.

עם זאת, יש אנשים שמתקשים להשלים עם הרעיון ותוהים אם לא עדיף להותיר חתול לא מסורס.

אנשים בדרך כלל מנמקים למה לא לסרס חתול, בעיקר בכך שמדובר על ניתוח שמבוצע בבעל חיים בריא שאינו זקוק לו, המטיל בו מום ואף חושף אותו לסיכונים וסיבוכים וכן, מעלים את הטיעון המוסרי בדבר זכותו של כל בעל חיים על גופו ועל כושר הרבייה שלו, כפי שהתכוון לכך הטבע.

אין ספק, שיש מן הצדק וההיגיון מאחורי הנימוקים הללו וגם הרבה הערכה כלפי חתולים ובעלי חיים, אך היתרונות שבסירוס חתול עולים פי כמה על החסרונות שבו – גם בהיבט הרפואי וגם בהיבט הערכי.

מאמר זה נכתב בדיוק על-מנת להסביר מדוע.

השורות הבאות מעמיקות בנושא, דנות בחשיבות הסירוס של חתולים ומפרטות את החסרונות את היתרונות הבולטים שלו.

 

סירוס חתול – ההיבט הרפואי

סירוס חתולים זכרים הוא אמנם הליך ניתוחי, אך ככזה, הוא אחד הפשוטים שקיימים.

נכון שבכל פעולה פולשנית קיים סיכון כזה או אחר, אך בהקשר של סירוס, הסיכונים המיידיים זניחים למדי והדיון בעד ונגד בהיבט הרפואי, נסוב בעיקר סביב היתרונות והחסרונות של הניתוח בטווח הרחוק יותר.

 

טיעוני הנגד:

  • התפתחות משקל עודף – חתולים מסורסים נוטים לצבור משקל עקב השינוי ההורמונלי. זהו החיסרון הבולט והמשמעותי ביותר בסירוס (וגם בעיקור של נקבות).
  • הצרת צינור השופכה בעקבות הניתוח תורמת לסיכון מוגבר לחסימת שתן, שהיא ממילא בעיה נפוצה יחסית, אצל חתולים ממין זכר.

 

טיעוני הבעד:

חתולים זכרים נמצאים בסיכון מוגבר למחלות קשות הקשורות למערכת הרבייה, כגון סרטן האשכים, סרטן הערמונית וכן, זיהומים בדרכי השתן.

  • חתול לא מסורס משתין בכל הבית, הוא אינו רגוע ומיילל כל הזמן בעונת הייחום.
  • סירוס מפחית את הסיכוי להתפתחות סרטן האשכים בכ-95% ואת סרטן הערמונית בכ-60%.
  • הסירוס תורם להפחתת הסיכון לזיהומים בדרכי השתן (בעיה נפוצה אצל חתולים ממין זכר) בכ-66%.
  • ישנם מקרים בהם יתרונותיו של הסירוס בהפחתת הסיכון למחלות אונקולוגיות ואנדוקרינולוגיות גדול פי כמה, כמו למשל, אצל חתולים עם אשך טמיר, אצל כאלה עם מחלות רקע על בסיס הורמונלי, ועוד.
  • חתול מסורס נוטה פחות להסתובב ולחרחר ריב עם זכרים אחרים ותודות לכך, חשיפתו לבעיות כגון הידבקות במחלות זיהומיות, או התפתחות מורסות וזיהומים כתוצאה מנשיכות ושריטות – פוחתת משמעותית.

מחקרים שונים הראו, כי תוחלת החיים של חתולים מסורסים גדולה בכ-62% מזו של חתולים לא מסורסים.
מאחר שבעיית השמנת היתר אצל חתולים מסורסים ניתנת לשליטה באמצעות דאגה לתזונה איכותית ומאוזנת והקפדה על פעילות מספקת (באמצעות משחק למשל), הרי שבהיבט הרפואי, יתרונות הסירוס עולים בהרבה על חסרונותיו.

 

סירוס חתול – ההיבט הערכי

סירוס זכרים ועיקור נקבות הם מהדרכים היעילות ביותר לצמצום תופעת חתולי הרחוב והחתולים הנטושים.

חשוב להבין, שחיות המושלכות לרחוב, או נולדות בו, צפויות לחיים קשים ואכזריים של הזנחה, התייבשות, רעב, מחלות, פציעות, חרדה ומתח נפשי תמידיים.

מעבר לכך שהסירוס פוגע ביכולתו של החתול לעבֵּר נקבות ולכן, מפחית ישירות את כמות הגורים שיוולדו, מחקרים שנערכו בארה”ב הראו, כי בשל התנהגותם התוקפנית, הריח והלכלוך שהם מפיצים, חתולים זכרים לא מסורסים הם בעלי סיכוי גבוה יותר להינטש על ידי בעליהם ומצאו, כי סירוס חתולים הפחית את מספר החיות הנטושות ב-22%.

בישראל, בעיית חתולי הרחוב והחיות הנטושות היא משמעותית ביותר. על פי הערכות, ישנם בארץ למעלה מ- 200,000 חתולי רחוב, וכ-10,000 כלבים וחתולים ננטשים מדי שנה.

הסבל של מאות אלפי חתולים, הוא בהחלט שיקול שיש לתת לו מקום מרכזי בהחלטה לגבי סירוס, משום שבהסתכלות רחבה, תרומתו לרווחתה של אוכלוסיית החתולים גדולה עשרות מונים מהנזק שהוא מסב.

לסיכום, אנו, במרכז הווטרינרי Vet4Pet, בהחלט ממליצים בחום על סירוס זכרים ועיקור נקבות – גם בחתולים וגם בכלבים.

כדי להבטיח שהפעולה מבוצעת בצורה מקצועית ועל הצד הטוב ביותר, תוך פגיעה מינימלית ברווחתו של בעל החיים, אנו מזמינים אתכם לשוטט באתר שלנו, להתרשם מניסיוננו העשיר והמגוון, מצוות המומחים הווטרינריים שלנו ומקשת הטיפולים והשירותים הרחבה שאנו מציעים.

 

אנו מזמינים אתכם להגיע אלינו לייעוץ אישי עם חתולכם האהוב ועומדים לשירותכם גם בשגרה וגם בחירום. באפשרותכם ליצור עמנו קשר:

בטלפון: 03-966-5615

בטלפון לשעת חירום:  052-344-0791

באימייל: wagshal@gmail.com 

צרו עמנו קשר או מלאו פרטיכם: